Blog

Laktóz és gluténmentes túró készítése

Nagy-Felföldi Renáta
2019.10.31 11:02

Találtam egy szuper túró helyettesítőt laktóz és glutén érzékenyeknek: ez nem más, mint a köles. 

A köles a pázsitfűfélék családjába tartozik, egyes fajait élelmiszernek termesztik. Közép-Európába mindössze 2 faj őshonos. A jelenleg termesztett köles Közép- Ázsiából származik és a Kárpát-medencében már az újkőkor idején is termesztették. 

A kölesnek számos felhasználási módja létezik, elkészíthetjük:

  • sósan
  • édesen
  • köretként
  • levesbetétként
  • töltelékként
  • túróként.

A kölest az egyetlen gabona, amely teljes értékű fehérjét tartalmaz, és amely lúgosítja a szervezetünket.

  • Magas rosttartalma révén tisztítja a bélrendszert
  • könnyen emészthető, mivel kevesebb keményítőt tartalmaz, mint a többi gabonaféle
  • szabályozza a vércukorszintet 
  • Glutént nem tartalmaz így fogyaszthatják glutén-, liszt- és laktózérzékenyek is.
  • Héjában és a héj alatti részben B-vitamin, míg csírájában nagy mennyiségű E-vitamin található.
  • Ásványi anyagai közül káliumot, foszfort, magnéziumot és kalciumot is tartalmaz. A kálium a szívizom működését szabályozza, míg a magnézium és a foszfor a szellemi munkánál a fáradtság ellen nyújthat védelmet.
  • Glikémiás indexe: 75

Sós köles, köret elkészítése: A hántolt kölest párolás előtt hideg vízben mossuk át. Dupla mennyiségű vízben felforraljuk, és kb. 15-20 perc alatt kis lángon puhára főzzük.

Túró készítéséhez: kétszeres mennyiségű xilittel, vagy bármilyen más természetes édesítővel ízesített vízben főzzük meg a kölest, kis lángon (15-20 percig). Majd tegyünk bele vaníliát, és ha kihűlt, ízesítsük citromhéjjal és citromlével. 

Ezt a túrót használhatják a laktózérzékenyek és a gluténérzékenyek is!