Blog

Fáradtnak, kimerültnek érzed magad?

Nagy-Felföldi Renáta
2019.10.31 14:00

Már Hippokratész és Shakespeare is azt írta, hogy  a kimerültség a történelem során mindig kínozta az embereket. Napjainkban az orvosokat felkereső betegek egyik leggyakoribb panasza szintén ez. 

Tünetek:

  • Két hétnél tovább tartó, visszatérő, vagy folyamatos, tartós kimerültség
  • Az állandó fáradtság miatt ingerlékenység, türelmetlenség vagy depresszió
  • Csökkent koncentráció; egyszerű feladatok nehézkes megoldása
  • Valaha vonzó tevékenységekkel szembeni közömbösség

A kimerültség nem betegség, inkább betegség tünete vagy állapottal járó panasz. Ilyen lehet például az alultápláltság, túlhajtottság, mozgáshiány (vagy éppen túl sok mozgás), álmatlanság, vagy egyéb alvászavar, esetleg valamilyen egészségügyi rendellenesség, vagy depresszió.

Sokszor nehéz ezen az állapoton túllépni, de ez az érzés megkülönböztethető az egyszerű fáradtságtól, ugyanis a kimerültség sem pihenéssel, sem alvással nem mérséklődik.

Mi okozza?

  • A kimerültséget sok esetben a stressz, szorongás, depresszió okozza.
  • Cukorbetegség, pajzsmirigy vagy a mellékvese hormontermelésének zavara, szív-, máj-, vagy vesebetegség is okozhatja. 
  • A vérszegénység is fáradtságérzetet kelt, mivel csökkenti az oxigént szállító vörösvérsejtek termelődését.
  • A nők esetében kimerültséget okozthat a hormonszintek ingadozása a terhesség idején, vagy a változás korában.
  • Alvászavaroknak és gyógyszereknek is lehetnek ilyen mellékhatásai.
  • A kimerültség lehet depresszió tünete is.

Ajánlott gyógykészítmények:

B-vitamin komplex: amely erősíti az immunrendszert és az idegrendszert. A készítmény javítja a baktériumok és a vírusok elleni védekezésben főszerepet játszó fehérvérsejtek hatékonyságát.a vörösvérsejtek termelődéséhez is szükség van rá

C-vitamin: erősíti az immunrendszert, elősegíti a szövetek gyógyulását, javítja a stressz hormonok szintjét szabályozó mellékvese funkcióját.

Ginseng: egyik legaláltalánosabb felhasználása a szervezet általános energiaállapotának javítása

Magnézium: sok esetben a magnézium hiány is okozhatja a fáradtságot

Halolaj: az immunrendszer egészséges működéséhez szükséges esszenciális zsírsavakat tartalmaz (vegetáriánusoknak a halolaj helyett lenmagolaj ajánlott!)  

Ezeken kívül ajánlott még:

  • Délután, a munka után pihenjünk/aludjunk 20percet.
  • Feltétlenül reggelizzünk, este pedig ne fogyasszunk nehéz, zsíros ételt, alkoholt és koffeintartalmú italokat.
  • Mindennap aludjunk legalább 8 órát!
  • Mozogjunk rendszeresen, a mértékkel végzett torna a fáradtság legjobb ellenszere.
  • Figyeljünk oda arra,hogy mit eszünk. Próbáljuk meg csökkentei a cukrot, szénhidrátot tartalmazó ételeket. Fogyasszunk teljeskiőrlésű lisztből készült ételeket, teljes gabonaszemet tartalmazó termékeket, babot, lencsét, borsót, sok gyümölcsöt és zöldséget!