Xilit, vagy más néven nyírfacukor

A xilitet már több,mint száz éve felfedezték, és harmincöt évnyi rendszeres klinikai vizsgálatok bizonyítják hatásosságát a diabétesz, a testsúlykontroll, a felső légúti megbetegedések és a fogápolás területén.

Mi a xilit? 

A xilit nem egy mesterséges édesítőszer, hanem egy édes kristályos szénhidrát, amely a természetben szinte minden zöldségben és gyümölcsben előfordul. Egy átlagos felnőtt napot pár száz milligramm zöldségekből és gyümölcsökből származó xilitet fogyaszt. Egyesek akár 1-2 grammnyit is elfogyasztanak belőle, étrendjük jellegétől függően. Szervezetünk ezen kívül napi 5-10 gramm xilitet termel. A kereskedelmi forgalomban kapható xilit pedig kukoricacsutkából és fából származik. 

Három jelentős egészségügyi területen mutatom be a xilitet, azt hogy hogyan alkalmazható és milyen hatékony a problémák megelőzésében és kezelésében.

  • Diabétesz és testsúlykontroll
  • Felső légúti megbetegedések
  • Fogápolás

A xilitnek jelentős diabetikus és testsúlycsökkentő előnyei vannak. A xilit egy természetes édesítőszer, amely a vércukorszintet egyenletesen alacsonyan tartja. A xilitet lehet használni különböző ételek ízesítéséhez, a glikémiás indexe(GI): 7-es, amely segít fenntartani a normál vércukorszintet. 

A xilit alacsony GI-je (glikémiás indexe) nem csak a normál vércukorszint fenntartásában, hanem a túlevés és az elhízás problémájában is segíthet. A xilit a szervezetben lassabban szívódik fel és alakul át, ezért erősíti a jóllakottság érzését és csökkenti a túlevés veszélyét. Továbbá, mivel a cukornál 40%-al kevesebb kalóriát tartalmaz, a xilit elősegíti a kalóriabevitel csökkenését, ezen keresztül pedig a fogyást.

A xilit a felső légutakban is számos előnyös hatással rendelkezik. Amikor bizonyos kórokozó baktériumok bejutnak a szervezetbe, megtapadnak az orr és a torok nyálkahártyáján, ahol elkezdenek szaporodni, és betegségeket, fertőzéseket okoznak. A xilit kémiai szerkezete képes megakadályozni a kórokozó baktériumok megtapadását és szaporodását.

A xilit előnyei a szájhigiénia területén is jelentősek. Harmincöt évnyi rendszeres klinikai vizsgálat bizonyítja, hogy a xilit a fogak szempontjából a legjobb édesítőszer, sikere az öt szénatomos szerkezetének köszönhető. Ezt a szerkezetet a szájban található baktériumok nem tudják felhasználni, és így nem képesek a fogszuvasodásért felelős savakat termelni. Kimutatták, hogy a xilit, akár 80%-kal is képes csökkenteni a fogszuvasodás előfordulását.

A xilitet az alábbi területeken találták különösen hatásosnak: 

  • Csökkenti a lepedékképződést
  • A savak termelődésének csökkentése révén mérsékeli a fogszuvasodást
  • Elősegíti az ásványi anyagok visszaépülését a fogzománcba
  • Enyhíti a száj szárazságát

 

Hétköznapi édesítőszerek glikémiás indexe:

Glükóz             100 GI

Asztali cukor      68 GI

Méz                   55 GI

Fruktóz              19 GI

Xilit                     7 GI

A számok is azt mutatják, hogy a Xilit (nyírfacukor) 7-es GI értéke a szervezet vércukorszintjét alacsonyan tartja, és ezért a test inzulinszükségletét is jelentősen csökkenti.

A xilit használata ételek elkészítésénél

Mivel a xilit a cukorhoz hasonlóan viselkedik, oldódik, keveredik, ezért sok esetben felcserélhető azzal. A xilit tökéletesen helyettesíti a cukrot meleg italok, torták, kekszek, vagy egyéb sütemények készítésekor, illetve ízletes édesítője gyümölcsöknek és gabonaféléknek.

Mivel a xilit a cukortól molekola – szerkezetben is eltér, nem osztja mindenben annak tulajdonságait. Például nem kristályosodik ki, ezért nem készíthető belőle kemény cukor. A limonádéhoz hasonló italok édesítéséhez szükséges xilit mennyisége hasmenést okozhat egyeseknél, amíg hozzá nem szoknak. 

Mennyit lehet fogyasztani belőle? 

1983-ban az ENSZ két szervezetének (WHO és FAO) közös élelmiszeradalékokkal foglalkozó bizottsága a xilit bevitel napi engedélyezett mennyiségét "nem meghatározott" kategóriába sorolta. Ez azt jelenti, hogy a xilit korlátlanul fogyasztható. Bár a túlfogyasztása időnként hasmenést okozhat. Mivel a xilitnek szüksége van egy kis időre, míg a szervezet hozzászokik, 3-6 héten keresztül fokozatosan emeljük a bevitt mennyiséget, mielőtt végképp felvéltanánk a cukrot.

Milyen az íze?

Hűs, édes, utóíz nélkül. Valamint nem csak kellemes, de kívánatos is.

Kik fogyaszthatják?

  • cukorbetegek
  • Candida diétázók
  • fogyókúrázók, diétázók
  • a kicsiktől a nagyokig mindenki ( fogszuvasodásra, felső légúti megbetegedésekre,különböző betegségek megelőzésére)
  • bárki, aki az édesség iránti vágyát ki szeretné elégíteni egy egészséges természetes alapú cukor alternatívával
     

0f6a35e8df843f25c6fde796545318971ada5f1718e9a573374a60c38dbcea45

Post Tags
Szerző: Egészségbolt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.