Mit érdemes tudni a krómról?

A króm nyomelemet elsősorban a fogyókúrázók és a testépítők használják, de hatékony cukorbetegség és szívbaj esetén is. Bár nélkülözhetetlen elem a növekedéshez és az egészségmegőrzéshez, látványosabb hatásai egyelőre még vita tárgyát képezik.

A króm olyan nyomelem, amely számos vegyületben jelen van. A táplálékkiegészítők általában króm-pikolinátot, vagy króm- polinikotiátot tartalmaznak. A króm egy másik előfordulási formája az élesztőben található króm-dinikotinsav-glutation. Mivel sok ember táplálkozásában kevés a króm, érdemes megfontolni a táplálékkiegészítő használatát.

Milyen hatással bír a króm?

A króm segít a szervezetnek felhasználni az inzulint, vagyis azt a hormont, amely a vércukor (glükóz) szintet szabályozza és elősegíti a sejtek glükózfelvételét. A szervezetbe jutott króm így hozzájárul a vércukorszint normálisan tartásához. Emellett a fehérje- és a zsíranyagcsere emzinmjeinek is alkotóeleme. 

Megelőzésként:

Elegendő krómbevitel esetén a csökkent inzulin-érzékenységű embereknél megelőzhető az időskori (II. típusú) cukorbetegség. Ebben a rendellenességben a sejtek érzéketlenné válnak az inzulin hatásaival szemben, így a hasnyálmirigynek egyre több inzulint kell termelnie,hogy a szükséges hatást elérje és a vércukorszintet megfelelően tudja szabályozni. Amikor a hasnyálmirigy már képtelen annyi inzulint termelni, amennyi a vércukor alacsonyan tartásához szükséges, kialakul a II. típusú cukorbetegség. A króm segítségével elkerülhető ez a helyzet, úgy hogy  a króm egyrészt segít a sejteknek hatékonyabban felhasználni az inzulint, másrészt segít lebontani a zsírt. Csökkentheti az LDL ("rossz") koleszterin szintjét és növelheti a HDL (vagyis a "jó" ) koleszterin szintjét, így nyújtva védelmet a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. 

További előnyei:

A króm megszüntetheti az alacsony vércukorszint okozta fejfájást, ingerlékenységet és egyéb tüneteket úgy,hogy nem engedi a vércukrot a normális szint alá süllyedni.

Mennyi a szükséges/ajánlott mennyiség  a krómból?

A tudósok úgy vélik,hogy a króm hiánya napi 5-200 mikrogramm beszedésével elkerülhető. Azonban azt érdemes tudni, hogy a 200 mikrogramm bevitelt Magyarországon még változatos, egészséges étrend mellett is nagyon nehéz elérni. 

Mi történik akkor, ha a szükségesnél kevesebb krómot fogyaszt?

A krómhiány a glükóz nem megfelelő felhasználásához vezethet. A krómhiány önmagában még nem okoz cukorbetegséget, de az iránta való hajlamot fokozhatja. A krómhiányban szenvedőknél ezenkívül előfordulhat izgatottság, zavart lesz az aminosav-anyagcseréjük, magas lesz a triglicerin- és a koleszterinszintjük.

Mi történik akkor, ha a szükségesnél több krómot fogyaszt?

A krómkiegészítőknek nincs különösebb mellékhatásuk még nagyobb adagokban sem, bár a különösen nagy adagok befolyásolhatják a vas és a cink felszívódását. Ilyenkor általában vas- és cinkkiegészítők szedésével korrigálhatja a hiányt. 

Mi a javasolt alkalmazása/ adagolása?

A krómkiegészítők általában 200 mikrogrammos adagokban kaphatóak, ez az ajánlott felső határ. Ez általános egészségmegőrzési célokra, fogyókúrázóknak, testépítőknek, cukorbetegeknek ajánlott, kifejezetten azoknak, akik az inzulin hatékonyságát szeretnék javítani. 
Étkezés közben ajánlott fogyasztani, a gyomorpanaszok elkerülése végett, egy nagy pohár vízzel.  
A króm könnyebben felszívódik magas C-vitamin tartalmú ételekkel, étrend-kiegészítőkkel együtt fogyasztva. 

Ne tévessze meg, ha egyik-másik készítmény tájékoztatójában az áll, hogy egy bizonyos típusú krómvegyület- legyen az pikolinát, vagy polinikotinát- jobban felszívódik, mint a másik. Ezek az állítások egyáltalán nem bizonyítottak. 

Milyen ételekben található króm?

Teljeskiőrlésű gabonapelyhek, burgonya, szilva, a különböző magvak és a sörélesztő. Az alacsony zsírtartalmú ételek általában több krómot tartalmaznak, mint  a zsíros ételek. 

0-02-05-bfec30b19e67ba2a20b11ffe7bec4c0f91cd973cc92dd224010638c4c409e720_full

Post Tags
Szerző: Egészségbolt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.