Mi is az a glikémiás index?

Mi is az a glikémiás index?

A glikémiás index egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-100 terjedő skálán, a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. A glikémiás index azt mutatja meg, hogy milyen gyorsan szívódik fel a szénhidrát a szervezetben.

Az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek lassan bomlanak le, a vércukorszint ezek fogyasztásakor lassabban és egyenletesebben emelkedik, majd csökken.

Minél alacsonyabb egy étel GI-értéke, annál kevesebb glükózt juttat a véráramba, így a hasnyálmirigynek is kevesebb inzulint kell termelnie ahhoz, hogy a glükóz eljusson a sejtekhez. Minél kevesebb inzulin termelődik, annál kevesebb zsírt raktároz el a szervezet, ami a sikeres fogyás kulcsa.

 Magas glikémiás index, gyorsan felszívódó szénhidrátot jelez. Ebben az esetben az étel elfogyasztása után hirtelen vércukor emelkedés várható, majd a vérbe kerülő nagy mennyiségű inzulin a vércukorszint gyors leesését idézi elő. A hirtelen visszaeső vércukorszint hamar éhséget okoz, mely ismételt evésre kényszeríti az embert és az ördögi kör folytatódik, mely gyors elhízáshoz vezet. Az ingadozó vércukorszint számos más betegségnek a forrása, többek között a szív és érrendszeri megbetegedéseké, illetve a cukorbetegségé.

Az ételek glikémiás indexén belül három csoportot különböztethetünk meg:  

  • alacsony ( 55 alatti )
  • közepes ( 55-69 között )
  • magas ( 70-100 közötti ) glikémiás indexű ételek.

glycemic-index-chart1

A glikémiás index sok mindentől függ, ezért elsősorban az ételek vizsgálata után lehet megállapítani a glikémiás indexet. Egyes élelmiszerek olyan kevés szénhidrátot tartalmaznak, mely nem teszi lehetővé a glikémiás index meghatározását; ilyenek többek között a húsok, halak, gombák, sajtok, vajak, zsírok, olajok és a tojás. 

Egyéb befolyásoló tényező lehet még a glikémiás index vizsgálatánál:

• Érettség: minél érettebb egy gyümölcs, annál magasabb a cukortartalma és ebből kifolyólag a glikémiás indexe is
• Elkészítési mód: növeli a glikémiás értéket minden olyan konyhai technika, ami megsérti a növény sejtfalát (pl. főzés, turmixolás, aprítás, reszelés). Csökkenti a glikémiás értéket a kímélő elkészítés (pl. a párolás)
• Főzési idő: minél hosszabb ideig főzünk egy keményítőtartalmú élelmiszert, annál magasabb lesz a glikémiás indexe (ez elsősorban a rizs, burgonya és tésztafélékre igaz)
• Időzítés: a szervezet inzulinérzékenysége a nap folyamán változik. Reggel, ill. a délelőtti órákban érzékenyebb a szervezet, ezért ezen napszakban kifejezetten ajánlott alacsonyabb glikémiás indexű ételeket fogyasztani, míg a magasabb glikémiás indexűeket inkább a délutáni és esti órákra időzítsük.

Miért fontos az, hogy alacsony glikémiás indexű ételeket fogyasszunk?

  • jól beilleszthetőek a fogyókúrába, különböző diétákba
  • hosszú távú fogyasztásuk hozzájárul az ideális testsúly kialakításához, megtartásához
  • növekszik energiaszint és állóképesség
  • javul a memória és a koncentráló képesség
  • csökken a cukorbetegség kialakulásának kockázata
  • már meglévő cukorbetegség esetén, elkerülhető vele a vércukorszint ingadozása
  • csökken az egyes szív- és érrendszeri betegségek, az Alzheimer-kór kialakulása

Próbálj meg tenni Te is az egészségedért! Ha lehetőséged van rá, akkor az egyes ételek közül válaszd az alacsony glikémiás indexű ételeket. A közepes glikémiás indexű ételek fogyasztása mértékkel ajánlott! A magas glikémiás indexű ételeket lehetőleg kerülni kell! 

Fontos megjegyezni!
Csak azoknak az élelmiszereknek van glikémiás indexe, amelyek tartalmaznak szénhidrátot.

I. Gyümölcsök glikémiás indexe

gyümölcsök glikémiás indexe

II. Zöldségek glikémiás indexe

zöldségek glikémiás indexe

III.Olajos magvak glikémiás indexe

olajos magvak glikémiás indexe

IV.Hüvelyesek glikémiás indexe

hüvelyesek glikémiás indexe

V.Gabonafélék glikémiás indexe

gabonafélék glikémiás indexe

VI. Édesítőszerek glikémiás indexe

édesítőszerek glikémiás indexe

Post Tags
Szerző: Egészségbolt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.