Álmatlansággal,alvászavarral küzd? A gyógynövények segítenek.

Manapság igen sok embert érint az alvászavar. Van olyan ember, akinél csak időszakosan van jelen, illetve van olyan, aki folyamatosan alvási nehézségekkel küzd.

Íme néhány gyakori alvás probléma:

  • van, aki elaludni nem tud
  • van, aki éjszaka többször felébred, és nem tud visszaaludni
  • van, aki úgy érzi, hogy egész éjszaka nyugtalanul forgolódott és szinte nem aludt semmit
  • van, aki sokat alszik, mégis mikor reggel felkel, úgy érzi, hogy keveset pihent (szinte fáradtabb, mint mikor lefeküdt)
  • van, aki folyamatos rémálmokkal küzd.

WWS-Insomnia

Megoldás a gyógyszer/altató?

Akármelyik esetről is van szó, a „megoldás” nem az altató, mert az soha nem szünteti meg az álmatlanság okát, csupán a tünetet kezeli.  Ráadásul az évek múlásával a szervezet hozzászokik, a gyógyszer teljesen hatástalanná válik, sőt még függőséget is okoz.

Idővel az altatót szedő ember eljut odáig, hogy már nagyobb mennyiségű vagy erősebb szerek sem segítenek rajta. Úgy érzi, hogy nem is tud altató nélkül élni, gyakran depresszió, hangulat ingadozás és hallucináció lép fel.
Mindemellett a legtöbb gyógyszer előbb –utóbb máj- vagy vesekárosodást okoz. Ráadásul a gyógyszeres alvás soha nem felel meg az alvás normál élettani ritmusának.

Akkor mi a megoldás?

Ezek után mindenkiben felmerül a kérdés…hogy akkor mégis mi a megoldás?

Egyrészt a gyógynövények. Számos gyógynövény, étrend-kiegészítő, illetve természetes módszer létezik az alvászavar enyhítésére, vagy akár megszüntetésére.

Másrészt az étrend megváltoztatása:

 – Fogyasszunk minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt!

 – A vacsora legyen könnyű! Fontos, hogy elalvás előtt ne fogyasszunk koffeintartalmú italokat, kávét vagy erős teát.

 – Érdemes elhagyni az esti órákban a csokoládét és a tömény alkoholt is!

Harmadrészt az életmód megváltoztatása:

– Alvásproblémák gyakran azért lépnek fel, mert az illetőnek megváltozott a megszokott életritmusa. (pl. új környezet: költözés,             munkahely váltás , szoba átrendezése, új iskolai környezet: gimnázium,főiskola, egyetem)

 – A rendszeres mozgás is sokat segíthet. pl. Heti 2-3 alkalommal járj el edzőterembe, tornázni, úszni, vagy  sétálj egyet a            szabadban!

  – A relaxálás is hozzájárul a nyugodt alváshoz! Lefekvés előtt próbáljuk meg kizárni a negatív gondolatokat, koncentráljunk a pozitív dolgokra. (Segíthet a nyugtató zene hallgatása , vagy akár egy jó könyv olvasása.)

Melyik gyógynövény az amelyik segíthet?

A macskagyökér, vagy más néven valeriana. A közhiedelemmel ellentétben valójában altató hatással nem rendelkezik, csupán megszünteti az idegességet, a félelemérzést, a szorongást. Mivel enyhe görcsoldó is, jól alkalmazható ideges szívgörcs, szívdobogás, magas vérnyomás esetében.

A komlót ősidők óta használják feszültség csökkentésére, emésztés serkentésére, ételek – italok ízesítésére, tartósításra. A sör jellegzetes kesernyés ízét is a komlótoboz adja. Nyugtató hatását legjellemzőbb hatóanyagainak, a keserűsavaknak, az illóolajoknak és flavonoidoknak tulajdonítják. A komló kivonata hozzájárul a megfelelő relaxációhoz, a normális érzelmi állapot és lelki egyensúly fenntartásához, a nyugodt és pihentető alváshoz.

Golgotavirág: Nyugtató, fájdalomcsillapító, emésztésserkentő, nőgyógyászati problémák, sérülések kezelésére is alkalmas. Teája ízletes és nyugtató, altató vagy szívroham-megelőző hatású. A forrázathoz egy teáskanál szárított golgotavirág-levelet,vagy 1 teafiltert, egy csésze forró vízben 10-15 percig áztassunk.

Orbáncfű: Teája idegesség, kimerültség, szorongás enyhítésére alkalmas. Alkalmazzák depressziós tünetek megszüntetésére is. Egyes kísérletek azt bizonyítják, hogy az orbáncfű az enyhe és a közepes súlyosságú depresszió lefolyására ugyanolyan hatást képes gyakorolni, mint a hagyományos antidepresszáns szerek.

A citromfű elsősorban jellegzetes illóolaja miatt vált ismerté és közkedvelté már a középkori kolostorkertekben is. Innen ered évszázadok óta ismert, biztonságos és eredményes felhasználása, feszült és ideges élethelyzetekben. A citromfű kivonata hozzájárul a jó közérzethez, a lelki egyensúlyhoz, az optimális relaxációhoz és nyugodt, pihentető alváshoz. A normál idegállapotnak pozitív hatása van az akaratunktól független élettani funkciókra is, így például az emésztésre és a bélmozgásra.

A teák fogyasztása mellett a forró fürdők is segítenek az elalvásban. A fürdővízbe öntsünk gyógytea szűrletet. (Forrázzuk le a különféle gyógynövényeket külön-külön vagy akár együttesen is pl. levendulát, citromfüvet, kamillát, aztán hagyjuk állni kb. 10-15percig, majd öntsük a fürdővízbe! ) Relaxáljunk a kádban 20-25 percig.

Tipp: Gyertyákkal , nyugtató zenével még jobban ki tudunk kapcsolódni a szürke hétköznapokból! Próbáld ki a kézzel készített fürdőbombát is! 

Jótékony hatással vannak az idegrendszerre a különböző illóolajok is! Ilyen például:a citromfű, levendula, kamilla, kakukkfű. Csepegtessünk kb. 3-5 cseppet a párologtató edénybe. Az illóolajokat alkalmazhatjuk együttesen, vagy akár külön-külön is.

perfect-bubble-bath-candles-tea-large-msg-136526450212

Post Tags
Szerző: Egészségbolt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.