A lenmag jótékony hatásai

Mit kell tudni a lenmagról?

A len, a növény rostjáért és olajos magjáért termesztett, 30–80 cm magas növő, egyéves, kékvirágú, haszon-, és gyógynövény. Csak Közép-Európában termesztik. A magok tojás alakúak, laposak, fényes barna színűek, 5–6 mm hosszúak, az egyik végükön hegyesek. A len magját a jelen korban egyaránt használják ipari és gyógyászati célokra.

Mi a lenmag hatóanyaga?

  • Többféle olajat tartalmaz ( linol-, linolénsav, olajsav gliceridjeit tartalmazza)
  • Esszenciális zsírsavakban gazdag (35% zsírsavat tartalmaz a lenmag, aminek 72%-a esszenciális), többek között a legjobb növényi forrása az Omega 3 és az Omega 6 olajoknak
  • Vitaminokban gazdag – található benne A-B-C-D-E vitamin
  • Többféle ásványi anyagot tartalmaz – pl. kálcium, magnézium, kálium, foszfor, kén, vas, cink, mangán, réz

Mit jelent az, hogy esszenciális zsírsav?

Azokat a zsírsavakat, amelyek az élethez nélkülözhetetlenek, de az emberi szervezet nem képes őket előállítani, tehát bevitelüket a táplálkozással kell biztosítanunk. Szokták őket „F vitaminoknak” is nevezni, mivel a vitaminokhoz hasonlóan kívülről kell őket pótolni. Az esszenciális zsírsavak fontos szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, a vérnyomás szabályozásában, illetve számos fontos vegyületcsoport előanyagaként.

Mik a jótékony hatásai?

Omega 3 tartalmának köszönhetően:

  • serkenti az agyműködést
  • csökkenti a koleszterinszintet
  • megelőzi az érelmeszesedést
  • megóv a szív-, és érrendszeri problémáktól
  • a magas vérnyomást csökkenti

Ezen kívül:

  • szabályozza a székrekedést  – úgy fejti ki hatását, hogy a lenmag a bélben megduzzad és ezáltal ingerli a bélmozgást, így megkönnyítve a székletelést
  • javítja az emésztést – a magas rosttartalma miatt
  • hozzásegíti a szervezetet a zsírégetéshez – ezért jól beilleszthető a fogyókúrába, diétába
  • természetes gyulladásgátló (pl. ekcémára, különböző bőrbetegségekre, aknés bőrre)
  • hölgyeknél a változókori tüneteket enyhíti, illetve a mellrák kialakulásának veszélyét csökkenti
  • különböző légző- és emésztőszervi megbetegedések esetén alkalmazzák a nyálkahártyák regenerálására
  • lignin tartalmának köszönhetően, védelmet nyújt a prosztata és vastagbélrák ellen

Milyen az íze?

Kellemes, a dióéhoz hasonló az íze.

Milyen formában találod meg a lenmagot a bioboltok polcain?

  • egész lenmag
  • lenmagpehely
  • lenmagliszt
  • lenmagolaj
  • lenmagolaj kapszula

Hogyan fogyasszuk?

  • Teaként – kb. 2 evőkanál összetört lenmagot áztassunk be egy csésze vízbe, fél óra alatt megduzzad. Szűrjük le, majd melegítve fogyasszuk el.
  • Müzlibe, joghurtba , kefírbe szórjuk bele a lenmagpelyhet
  • Zsemlére, pogácsára, kenyérre szórva az egész lenmagot
  • Süteményekben a fehér lisztet kiválthatják a glutén érzékenyek, lenmagliszttel
  • A lenmagolajat salátára öntve , vagy vaj helyettesítésére is használhatjuk.
  • Natúron fogyasszuk a lenmagot – ügyeljünk arra, hogy rágjuk össze és bőséges, legalább tízszeres folyadékkal vigyük be a szervezetbe

 dreamstime_m_271735571

Külsőleg használhatjuk:

  • Borogatásra (pl. ekcémára, különböző bőrbetegségekre, gyulladt bőrfelületre pl. frunkulus esetén) – törjük össze a lenmagot, majd tegyük bele kis gézlapocskákba és forrázzuk le. Ezzel borogassuk a gyulladt bőrfelületet.
  • Maszkot készítve belőle – egy pohár vízbe öntsünk 1 teáskanál lenmagot, majd főzzük addig, amíg sűrű pépes állagot nem kapunk – hűtsük le, majd tegyük az arcunkra, hagyjuk hatni kb. 20 percig, majd mossuk le – Többszöri használatával a bőrünk sokkal bársonyosabb, rugalmasabb és puhább lesz.

Kik fogyaszthatják/használhatják?

  • vegetáriánusok
  • glutén érzékenyek (Figyelmébe ajánlom,a lenmaglisztes zsemle receptjét!)
  • laktóz érzékenyek
  • azok, akik nem szeretik a halat
  • azok, akik a fent említett problémákkal/betegségekkel küszködnek
  • MINDENKI, aki meg szeretné előzni a fent említett betegségeket

Érdekesség!

  • A lenmag jól helyettesíti a tojást!

A lenmag áztatása során keletkező nyálka jól alkalmazható, tojás pótlására.
Süteményekbe, masszákba, vagy sós harapnivalókba, tojás helyett rakjunk  1 evőkanál őrölt lenmagot, 3 evőkanál vízzel kikeverve. Ez az adag, körülbelül egy tojásnak felel meg.

Jó tudni!

Fontos az, hogy ne egészben fogyasszuk a lenmagot! Azért, mert a maghéj felületén található nyálkaanyag nem emészthető, és így a lenmag hasznos tápanyagainak egy része nem tud hasznosulni a szervezetben. Fogyasztás előtt kicsit törjük össze a magokat!

Egy felnőttnek, Kb. napi 17 gramm lenmagra van szüksége ahhoz, hogy fedezze a napi omega 3 és omega 6 szükségletét!

Ne vigyük túlzásba a lenmag fogyasztását!

 

 

Post Tags
Szerző: Egészségbolt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.